^ MARI FOLLOW ^

Asid Folic

Hai2..mari kita menulis lagi..heheheh..disebabkan aku pregnant,so bykla topik pasal pregnant experience dari aku kan..heheheh..harap2 masih tak boring membaca blog>>> bloggerilhamku ni yek...:-p

Topik hari ini ialah ASID FOLIC..aku ni bukan doktor atau pharmacist..just nak sharing apa yg aku tahu aje..normally bila kita tahu aje pregnant, mesti pil ni yg kena makan....tp apa itu asid folik??? kenapa perlukan asid folik??? penting sangat ker??? mcam2 berlegar2 di kepala kita, terutamanya yg first time pregnant tu..

since aku mengandungkan anak pertama lagi, aku tak pernah abaikan makan asid folik ni.terutamanya trimester pertama.. sebenarnya asid folik ni bukan je dimakan time pregnant, sebaik2nya di makan 3 bulan sebelum mengandung.

cerita2 pasal asid folik, tp tahu ke kita ape itu asid folik >>>
Asid folik adalah salah satu vitamin kumpulan B. Ia wujud secara semulajadi sebagai folat dalam kekacang, sayuran hijau, beberapa buah, dan juga yis and ekstrak daging lembu.

Sumber asid folik juga boleh diperoleh daripada makanan barli, daging lembu, ragi yang ditapai, beras perang, keju, ayam, kurma, sayuran berdaun hijau, daging kambing, hati, susu, cendawan, oren, sayuran berubi, ikan salmon, tuna, gandum dan bijirin.

antara kebaikan asid folik ni ialah >>>

1. banyak kajian menunjukkan kepentingan asid folik untuk perkembangan saraf dan otak bayi dalam kandungan. Pada 12 minggu yang pertama dalam kehamilan, otak dan sistem saraf bayi anda sedang membentuk dan berkembang pesat. Maka, pada trimester pertama  mmg kita disarankan untuk mengambil asid folik ini.

2.  dapat membantu menghindarkan kecacatan bayi yang dipanggil neural tube defect atau NTD. Mengikut kajian, pengambilan asid folik membantu mencegah kecacatan ini sebanyak 50 peratus sehingga 70 peratus daripada berlaku. Ia terjadi apabila pelindung yang menutupi korda spina bayi tidak menutup dengan sempurna. Ini boleh menyebabkan kerosakan saraf kekal.

3. untuk pembinaan sel otak, tulang belakang, organ, kulit dan tulang..

Jadi, kesimpulannya.....jangan abaikan pengambilan asid folik ini demi kandungan kita... ala bukan susah pun, 1 pil aje sehari..



SUKA?? CLICK LIKE OK

No comments:

Post a Comment